Posts for : máj 2013

standard

Chutné a zdravé – také sú kozie syry. 0

vyziva6

Kozie mlieko je vraj zdravšie ako kravské. Hovorí sa tiež, že je elixírom krásy a dlhovekosti. Obsahuje totiž viac vápnika, je dobré na trávenie, pomáha proti stresu, alergiám, rakovine a celkovo posilňuje imunitu.

Výroba kozieho syru nie je vôbec zložitá. Mlieko sa pri nej naleje do hrnca, zohreje na 35-40 stupňov a pridá sa do neho tzv. syridlom, ktoré sa za stáleho miešanie vleje do mlieka a nechá pôsobiť, kým sa z neho pomaly nestane syr. Potom sa odstaví, doleje sa pol litra horúcej vody, ktorá proces urýchli. Takto vyrábajú kozí syr praví slovenskí bačovia. Syr o chvíľu sadne a oddelí sa od neho srvátka. Do syra sa potom pridáva cesnak, paprika alebo pažítka, aby mal lepšiu chuť. Precedí sa cez sitko na rezance a mokrý syr je hotový. Môže sa hneď konzumovať.

Z troch litrov kozieho mlieka vzniká asi polkilová hrudka syra. Keď niekto chce údený, namočí ho pred údením na dvadsaťštyri hodín do slanej vody. Chutí naozaj výborne.

Kozí syr je veľmi zdravý a dokonca sa mu pripisujú liečivé účinky. Nakrájajte ho na menšie kocky a naložte do pohára s kvalitným olivovým olejom. Dochuťte podľa vlastného uváženia bylinkami, cesnakom, alebo feferónkou. Môžete ho použiť do šalátov.

Veľmi chutný je aj opečený kozí syr. Rýchlo sa opraží na rozpálenom ohni a môžeme ho podávať ako predjedlo s hlávkovým či kučeravým šalátom. Alebo ho môžeme zapiecť v rúre na toastoch a podávať s cherry paradajkami.

Kozie syry majú veľkú výhodu, že sa dajú konzumovať vo všetkých stupňoch zrelosti. Od delikátne jemných čerstvých až po pikantné suché a drobivé. Čerstvé kozie syry bývajú obvykle tzv. pur chèvres, teda vyrobené výhradne z kozieho mlieka. Polotvrdé a tvrdé obsahujú často i podiel kravského alebo ovčieho mlieka.

Ako väčšina syrov, majú i tie kozie svoju sezónu. Ideálnym obdobím je pre ne neskorá jar a leto, kedy kozy produkujú najlepšie mlieko. Dôležitú úlohu hrá i skladovanie syrov a dodržanie predpísanej teploty a vlhkosti.

Kozie mlieko má iné zloženie tukov než kravské. Má najbližšie k materskému, preto je taktiež ľahko stráviteľné. A všetky tieto pozitívne vlastnosti sa prenášajú i do kozích syrov.

standard

Ovčí jogurt 0

vyziva5

Ovčí jogurt a výrobky z ovčieho mlieka sú v súčasnosti trendom, ktorý je podložený mnohými výhodami a pozitívnym pôsobením na ľudský organizmus. Hlavné prednosti ovčieho jogurtu v porovnaní s klasickými jogurtami vychádzajú zo základných rozdielov medzi ovčím a kravským mliekom. Ovčie mlieko má totiž niekoľkonásobne vyšší obsah minerálnych látok, až 5–násobne vyšší obsah dôležitých vitamínov B3, C a D a navyše je bohatšie aj na sušinu.
Ovčí jogurt je pri svojej výrobe spracovaný tak, že sa vlastne odstráni laktóza. To znamená, že výrobky z ovčieho mlieka si môžu dopriať aj ľudia s intoleranciou laktózy. Navyše si však ovčí jogurt ponecháva hlavnú výhodu bežných jogurtov a špeciálne tých acidofilných – obsahuje živé kultúry čím si zachováva schopnosť obnovovať črevnú mikroflóru.

Kedy si na ňom pochutiť?

Začať deň zdravým ovčím jogurtom je asi to najlepšie a zároveň najjednoduchšie riešenie. Vybrať s chladničky, doplniť energiu a vitamíny do nového dňa zvládne naozaj každý a bez veľkej prípravy. Deti si pochutia na vanilkovej príchuti, starší možno ocenia čistú chuť bieleho jogurtu. A keď dostanete chuť na niečo malé počas dňa, neexistuje lepšia voľba. A viete čo? Vápnik sa z tela odbúrava počas spánku, preto sú mliečne produkty s vysokým obsahom tohto minerálu ako ovčí jogurt veľmi vhodné aj na večeru.

Tak si teda utekajte hneď kúpiť ovčí jogurt. Dobrú chuť!

standard

Vyberajte si zdravé potraviny! 0

vyziva4

Človeku nestačí, aby pre svoju existenciu prijímal v každodennej potrave iba zdroje čistej energie teda tuky alebo sacharidy. Naopak, potrebuje prijímať a dopĺňať aj stavebné a regulačné látky – bielkoviny, ako aj vitamíny, minerálne a stopové prvky z rastlinných zdrojov. Tie sú súčasťou mnohých enzýmov a ďalších látok, ktoré zohrávajú v bunkách nášho tela dôležité funkcie.

Rastlinná potrava obsahuje aj mnoho ďalších užitočných látok. Ich pravidelný príjem potom podporuje našu imunitu(obranyschopnosť voči choroboplodným baktériám a vírusom),ruší škodlivé pôsobenie rôznych karcinogénov, spomaľuje rast zhubných nádorov a má protizápalové aj antioxidačné účinky.

Antioxidanty sú látky, ktoré chránia bunky nášho tela voči škodlivým tzv. voľným radikálom. Voľné radikály sú molekuly, ktoré obsahujú nestabilný kyslík a ak ich je v našom tele príliš veľa, môžu spôsobiť pre naše bunky nenapraviteľné škody.

Ovocie a najmä zelenina sú bohaté na vodu a vlákninu s nízkym obsahom tuku a energie.

Ideálna je konzumácia nízkotučných mliečnych výrobkov ako bielkovinovej zložky v kombinácii s ovocím a zeleninou. Ich denný prísun by mal byť okolo 500 gramov.

Strukoviny, najmä sója a celozrnné cereálie by takisto nemali chýbať v našom každodennom jedálničku. Dôležitá je rôznorodosť a pestrosť rastlinnej potravy.

Sója vďaka vysokému obsahu fytoestrogénov pôsobí preventívne proti srdcovo-cievnym chorobám, osteoporóze, vysokému cholesterolu, rakovine hrubého čreva, prsníka a prostaty.

Celozrnné obilniny a cereálie sú dôležitým zdrojom vlákniny ,vitamínov, ale aj energie. Preto by sme nemali zabúdať na rozumné množstvo, primerané konkrétnym možnostiam výdaja energie.

Je dobré, keď si zvyknete rozdeliť dávky zdraviu prospešných potravín na 5 porcií denne.